ZAJĘCIA DODATKOWE

Integracja sensoryczna – I semestr

W pierwszym semestrze zajęcia z elementami integracji sensorycznej dostarczyły dzieciom wiele pozytywnych wrażeń w oparciu o ćwiczenia ruchowe, w których praktykowały, rozwijały i doskonaliły konkretne umiejętności ruchowe, równoważne oraz koordynacyjne, są one niezbędne do dalszego rozwoju psychomotorycznego. Dodatkowo na każdych zajęciach dzieci otrzymywały określoną ilość bodźców głównie w obszarze trzech bazowych systemów sensorycznych: układ dotykowy, przedsionkowy i proprioceptywny. Na dodatek należy jeszcze pamiętać, że wszystkie zadania wykonane przez dzieci umożliwiły im przede wszystkim lepszą orientację w schemacie własnego ciała oraz lepszą organizację wrażeń płynących z otoczenia, co stanowi podstawę do radzenia sobie w różnych sytuacjach życia przedszkolnego i nie tylko…J Poniżej przedstawiam kilka zadań, które zrealizowaliśmy w I semestrze zajęć:

  1. Ćwiczenia równoważne na dyskach
    sensorycznych umożliwiły naszym dzieciom wzmocnienie mięśni posturalnych w
    centralnej części ciała.
  2. Ćwiczenia z woreczkami usprawniły
    koordynację wzrokowo-ruchową.
  3. Ćwiczenia ruchowe w niskich pozycjach:
    czworakowanie, pełzanie, turlanie dostarczyły dzieciom mocnych wrażeń
    dotykowych, przedsionkowych, ponieważ były one w ruchu. Podczas tych ćwiczeń
    dzieci stymulowały również proprioreceptory znajdujące się w najgłębszych partiach
    ciała: mięśniach, ścięgnach, stawach.
  4. Chodzenie po grubej linie stopa za stopą z
    otwartymi i zamkniętymi oczami to wyjątkowo trudne zadanie, które wymaga
    dalszego doskonalenia. Ćwiczenie to stymuluje wszystkie trzy bazowe systemy
    sensoryczne, o których wspomniałam na samym początku.
  5. Skoki obunóż przez linę wzmocniły mięśnie w
    centrum utrzymujące prawidłową postawę ciała oraz odpowiednią dystrybucję
    napięcia mięśniowego.
  6. Tworzone przez nas tory przeszkód również
    dostarczyły dzieciom dużo ruchu, ale takiego który musiały odpowiednio same
    zaplanować i odpowiednio wcześnie wyhamować.
  7. Ćwiczenia w parach budowały w dzieciach
    zaufanie do drugiej osoby, poczucie przynależności w grupie oraz poczucie, że
    jestem w niej ważny.
  8. Koniec zajęć zawsze zwieńczał masaż
    uciskowy pozwalający dzieciom na wyciszenie i regulację układu nerwowego. 

Najważniejsze jednak jest dla
mnie to, że dzieci z radością, uśmiechem oraz dużym zaangażowaniem usprawniały
tak bardzo potrzebne funkcje motoryczne nawet o tym nie wiedząc J Nauka poprzez zabawę J

Dziękuję,

Paulina Kamińska
– terapeuta Integracji Sensorycznej

 

Zajęcia umuzykalniające semestr I

Osoba prowadząca: Marta Baranowska

           W październiku rozpoczęliśmy przygodę z zajęciami umuzykalniającymi. Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu w piątki, w grupach HH, DD oraz LL. Duża część naszych zajęć oparta jest na grze na instrumentach, zabawach rytmicznych oraz tańcach. Podczas zajęć dzieci mają możliwość osłuchiwania się z muzyką poważną, współczesną oraz filmową. Poruszamy tematykę związaną ze świętami np. Bożym Narodzeniem czy Dniem Niepodległości. Uczyliśmy się grać do utworów takich kompozytorów jak Strauss czy Czajkowski. Podczas zajęć dowiadujemy się jak za pomocą ruchu wyrażać muzykę. Poza muzyką klasyczną uczyliśmy się grać i tańczyć do utwór muzyki współczesnej m.in. do piosenki „We will rock you” zespołu Queen. Na zajęciach wykorzystujemy również muzykę filmową. W ostatnim czasie ćwiczyliśmy grę i śpiew do utworów „Deszcze niespokojne” oraz  „Podmoskiewskie wieczory”.  Najważniejszym etapem naszych zajęć jest po prostu dobra zabawa i uwrażliwianie dzieci na muzykę, z którą mamy styczność codziennie.  Poniżej prezentuję kilka zdjęć z naszych kreatywnych zajęć 🙂

Kodowanie w Junior Academy

Pierwszy semestr zabaw z kodowaniem unplugged w naszym przedszkolu już za nami.
W ramach naszych spotkań rozwijaliśmy logiczne myślenie poprzez następujące aktywności:

  • odwzorowywaliśmy kody za pomocą kolorowych szachownic i kubków,
  • graliśmy w kółko i krzyżyk (wówczas szukaliśmy najlepszych strategii, które pozwalały nam na wygraną),
  • układaliśmy wieże z kubków, a także szukaliśmy brakujących „tajemniczych kubków zagadek”,
  • graliśmy w kubkowe „sudoku”,
  • tworzyliśmy pierwszy offlinowy kod, czyli skrypt, w którym za pomocą symboli (strzałek) układaliśmy drogę sześciennego klocka do kubka.

W czasie naszych spotkań przedszkolaki były niezwykle zaangażowane oraz z uśmiechem witały prowadzącą, by znów móc stawić czoła nowym łamigłówkom. Prawdziwymi pionierami okazały się 5 i 6 latki, które zaskakiwały świeżością myślenia i logicznością wypowiedzi. Także 4-latkom sprawiły ogromną radość ich własne odkrycia. Przedszkolaki w tym semestrze miały nie tylko możliwość rozwijania myślenia przyczynowo-skutkowego, ale także umiejętności współpracy w parach, kształtowali umiejętność współzawodnictwa i rywalizacji, posługiwali się symbolami, kształtowali myślenie przestrzenne. Przed nami następny semestr nowych ciekawych zabaw i zadań.

W nadchodzącym semestrze przedszkolaki z Junior Academy na zajęciach kodowania wspólnie z Panią Pauliną Paluch włączają się w akcję „Hour of code”, czyli jednej z największych inicjatyw edukacyjnych na świecie. Jej celem jest zachęcenie – najpierw do poznania programowania, a później do rozpoczęcia nauki i zdobycia podstawowych umiejętności w tym zakresie. Łamigłówki udostępniane w ramach Godziny Kodowania są bardzo interesującym i wciągającym wprowadzeniem do programowania. W tym semestrze oprócz wspólnego kodowania na dywanie skorzystamy także z możliwości platformy Hour of code.

 

 

Zajęcia z garncarstwa

Kilka miesięcy temu rozpoczęliśmy naszą przygodę z garncarstwem. Głównym założeniem zajęć była swobodna działalność plastyczna dzieci i ich radość z tworzenia. W ramach naszych spotkań dzieci tworzyły różnorodne dzieła z masy solnej oraz gliny. Jesienne kompozycje, jeżyki z gliny, zielone choineczki, bałwanki, czy walentynkowe serduszka to tylko niektóre z wytworów dzieci, które mieli Państwo szansę oglądać i podziwiać 😊 Podczas zajęć dowiedzieliśmy się, czego potrzebujemy by zrobić masę solną, uczyliśmy się lepienia i wałkowania ciasta, a także wycinania odpowiednich kształtów. By nasze rączki sprawniej pracowały zajęcia rozpoczynaliśmy od rozgrzewki i gimnastyki dłoni. Zajęcia z garncarstwa okazały się świetną okazją do obserwacji, jak bardzo kreatywne i twórcze są Państwa pociechy. Praca z masami plastycznymi była dla dzieci nowym doświadczeniem, zabawą i okazją do wyrażenia ich fantastycznych pomysłów. Przed nami kolejny semestr twórczej działalności!

Pozdrawiam,

Joanna Makosiej

EMOCJE PRZEDSZKOLAKA

Osoba prowadząca: Agnieszka Piotrowicz

Za nami pierwszy semestr zajęć „Emocje przedszkolaka”. Zarówno dzieci, jak
i dorośli przeżywają codziennie emocje, z którymi nie potrafią sobie poradzić. Emocje bywają czasem trudne do rozpoznania i zaakceptowania. Trudne bywa też czasem radzenie sobie
z reakcjami, które wywołują emocje. Człowiek, który wie, co czuje i rozumie reakcje własnego ciała na różne emocje, potrafi zachowywać się w sposób adekwatny do sytuacji, lepiej rozumie także innych ludzi, którzy również przeżywają i okazują emocje. Podczas zajęć uczyliśmy się rozpoznawać i nazywać emocje takie jak: radość, smutek, złość, strach, miłość, rozczarowanie, zazdrość, zadowolenie, wstyd. Poznaliśmy sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami. Nieustannie, w formie zabawy utrwalaliśmy zdobytą dotychczas wiedzę. Dzieci z zaciekawieniem słuchały bajek z serii „Świat emocji”. Chętnie też odnosiły się do własnych przeżyć i doświadczeń, związanych z emocjami. Podczas zajęć organizowane były sytuacje umożliwiające opisywanie i wyrażanie stanów emocjonalnych poprzez różnorodne formy ekspresji słownej i niesłownej. Wszelkie działania sprzyjały temu, aby dzieci mogły  integrować i komunikować się w grupie poprzez uczestnictwo w zabawach i  ćwiczeniach.