Książki rozwijają twórczość dziecka. Pod wpływem wierszy, bajek powstają prace plastyczne. Przeżycia związane z utworem literackim dziecko wyraża w tańcu śpiewie, zabawie w teatr.

 A JAKI WPŁYW MA TELEWIZJA I INTERNET???

 

U dzieci w wieku przedszkolnym, nadmierny czas spędzony przed ekranem telewizyjnym powoduje :

  • zaburzenia komunikacji, gdyż dialog z ekranem jest jednostronny, skraca czas na kontakty z rówieśnikami;
  • zniekształcenie wyobraźni i aktywności twórczej;
  • upośledzenie prawidłowej mowy u dzieci, szczególnie tych, którym pozwala się oglądać wiele filmów wideo ( bohaterowie bajek czy filmów często porozumiewają się swoistą niby – mową, którą naśladują dzieci);
  • kształcenie podatności na sugestię i bezkrytyczność;
  • wytwarzanie sztucznych potrzeb;
  • indukcją zachowań agresywnych i fobii, związanych z treściami oglądanych filmów;
  • eliminuje zajęcia hobbistyczne;
  • wybuchy agresywności (im więcej scen przemocy dziecko ogląda w telewizji, tym bardziej staje się agresywne, a im dłużej ogląda , tym bardziej jest przekonane, że są to relacje prawdziwe. Oglądanie scen przemocy i agresji może powodować wybuchy zachowań agresywnych nawet z czasem odroczonym);
  • znieczulenie na agresję i zabijanie (z filmów animowanych i gier przeznaczonych dla najmłodszych, dziecko dowiaduje się w jaki sposób można kogoś zabić, jakim ciosem najskuteczniej można pokonać przeciwnika. Bohaterowie najmłodszych widzów są uosobieniem różnych sił w walce dobra ze złem, niestety środkiem do osiągnięcia celu jest na ogół przemoc. Sposób na rozwiązywanie konfliktów to używanie pięści, a nie rozmowa);
  • wady wzroku (poprzez zbyt bliskie siedzenie przed telewizorem).

Amerykańskie Towarzystwo Pediatryczne zaleca, aby dzieci do 2 roku życia w ogóle nie oglądały bajek. Dla przedszkolaka optymalny czas oglądania bajek, to pół godziny dziennie. Dla 6 – latka max. godzina.

 

Zadaniem dorosłych jest zatem  przygotowanie młodego odbiorcy do odbioru mediów w sposób odpowiedzialny i korzystny. Dzięki nauczycielom, rodzicom, dorosłym, dziecko ma okazję świadomego i celowego wyboru treści emitowanych przez szklany ekran.

 

Drodzy Rodzice żeby oglądanie bajek wniosło jak najwięcej dobrego do rozwoju waszego dziecka, warto robić to racjonalnie:

 

  1. WYBÓR BAJKI (weryfikuj to co dziecko ogląda)
  2. KONTROLUJ CZAS (koniecznie ustal ile bajek / czasu może maluszek oglądać
    w danej chwili. Dzieci lubią przejrzyste zasady)
  3. WSPÓLNE OGLĄDANIE vs ELEKTRONICZNA NIAŃKA (Zamiast sadzać dziecko samemu przed ekranem, usiądź z nim i współkomentujcie to co się dzieje
    w bajce, nazywajmy trudne emocje)
  4. RYTUAŁY I ZASADY (15 minut rano lub w południe i 15 min na dobranoc,
    w weekendy można wypożyczyć wspólnie bajkę z biblioteki)
  5. CZYTAMY NA DOBRANOC (do poduszki książka a nie bajka w TV)
  6. ERGONOMIA DLA OCZU I KRĘGOSŁUPA (Należy zachować odstęp min. 2,5 m od 32″ TV i pół metra od monitora komputera)
  7. AKTYWIZACJA MÓZGU PO BAJKOWEJ SESJI (Po biernym oglądaniu telewizji rozruszajmy się z dzieckiem, wyjdźmy na dwór czy poróbmy coś aktywnego. Niech rozleniwione przed monitorem mięśnie i mózg trochę popracują.
  8. JEMY PRZY STOLE NIE PRZY TV
  9. CZYTAJMY, CZYTAJMY I JESZCZE RAZ CZYTAJMY

Każdy film animowany czy kreskówka ma swoje czytane odpowiedniki, więc skoro dziecko je uwielbia, to o niebo lepiej wyjdzie mu słuchanie czytanych bajek czy samodzielna lektura niż skaczące obrazy.

 

Przygotowała: Magdalena Klimczak