Gotowość szkolna

Gotowość szkolna jest to inaczej gotowość dziecka  do podjęcia nauki w szkole. Składają się na nią osiągnięcia rozwojowe dziecka w trzech strefach: umysłowej, ruchowej i emocjonalno-społecznej.

 

GOTOWOŚĆ FIZYCZNA   (motoryka mała, motoryka duża)

  • Dobra sprawność manualna ( dziecko prawidłowo trzyma narzędzie pisarskie, posługuje się nożyczkami, wycina, maluje i lepi, ruchy ręki powinny być płynne, gdyż od tego zależy tempo pisania i odporność ręki na zmęczenie)
  • Dobra sprawność ruchowa ( dziecko potrafi skakać, rzucać i łapać piłkę, jeździ na rowerze, uczestniczy w zabawach ruchowych, potrafi utrzymać równowagę)

 

GOTOWOŚĆ EMOCJONALNO- SPOŁECZNA

  • Dziecko powinno być samodzielne (potrafi się ubrać i rozebrać, korzystać z toalety, dba o swoje rzeczy, utrzymuje porządek wokół siebie)
  • Rozumie podstawowe zasady i normy społeczne i ich przestrzega
  • Chętnie współdziała w grupie
  • Stara się panować nad swoimi emocjami (np. złością)
  • Nie zniechęca się porażkami
  • Ma ukształtowane uczucia społeczne (jest wrażliwe na potrzeby innych)
  • Potrafi szybko odnajdywać się w grupie
  • Słucha innych bez przerywania ich wypowiedzi

 

GOTOWOŚĆ UMYSŁOWA

  • MOWA (dziecko wypowiada się pełnymi zdaniami, poprawnie pod względem gramatycznym i artykulacyjnym, posiada odpowiednio duży zasób słownictwa, rozumie czytane teksty)
  • MYŚLENIE (dziecko powinno być zdolne do wnioskowania przyczynowo-skutkowego, klasyfikowania)
  • PERCEPCJA SŁUCHOWA (dziecko powinno rozpoznawać dźwięki

z otoczenia, odtwarzać rymy, dzielić wyrazy na sylaby, składać wyrazy

z usłyszanych sylab, dzielić i  łączyć głoski w wyrazy, odróżniać słuchowo wszystkie głoski)

  • PERCEPCJA WZROKOWA (dziecko powinno układać obrazki z części, odwzorowywać szlaczki, rozpoznawać różnice między obrazkami)
  • UWAGA I PAMIĘĆ (dziecko potrafi skupić uwagę przez dłuższy czas, potrafi opowiedzieć własnymi słowami o oglądanym obrazku, usłyszaną historyjkę, zapamiętuje dłuższe teksty wierszy i piosenek, rysuje na zadany temat)

 

W podstawie programowej wychowania przedszkolnego zostały opisane poszczególne umiejętności, które powinno posiadać dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej.

Dziecko kończące przedszkole potrafi:

  • opisać obrazek, uwzględniając to, co widzi, co robią przedstawione na nim osoby, określić relacje przestrzenne między postaciami
  • dzielić na sylaby wyrazy 3 i 4-sylabowe
  • dzielić zdania na wyrazy, wyodrębnić i podać liczbę wyrazów

w prostym zdaniu

  • dzielić krótkie wyrazy na głoski
  • rozpoznawać i nazywać głoski na początku i na końcu wyrazu
  • określić kierunki oraz miejsce na kartce papieru, rozumieć polecenia typu: Narysuj kółko w lewym górnym rogu,
  • wycinać po liniach prostych i falistych
  • rysować po śladzie
  • kolorować, nie wychodząc poza kontury i linie
  • interesować się czytaniem i pisaniem
  • interesować się książkami, słuchać, np. bajek i opowiadań, rozmawiać o nich
  • liczyć sprawnie do 10
  • przeliczać elementy ułożone w szeregu jak i zgrupowane
  • posługiwać się liczebnikami porządkowymi
  • porównywać liczebność zbiorów
  • odwzorowywać podstawowe figury geometryczne

 

 

Opracowała Paulina Zielińska