JAK UŁATWIĆ DZIECKU ADAPTACJĘ W PRZEDSZKOLU?

 

Już teraz zachęcaj i motywuj dziecko do:

  • Samodzielnego mycia rąk i buzi
  • Zdejmowania i ubierania podstawowych części garderoby
  • Rozpinania guzików (zapinanie jest trudniejszą umiejętnością)
  • Samodzielnego jedzenia posiłków
  • Odkładania zabawek po zakończonej zabawie na miejsce
  • Korzystania z  toalety, używania papieru toaletowego, wycierania nosa
    w chusteczkę
  • Malowania farbami, rysowania kredkami, lepienia z plasteliny
  • Chodzenia , nieużywania wózka
  • Nawiązywania kontaktów z innymi dorosłymi i dziećmi
  • Przestrzegania ustalonych reguł postępowania, np. posiłki zjadamy wspólnie, przy stole

 

JEDZENIE

 

W naszym przedszkolu bardzo dużo uwagi poświęcamy prawidłowemu odżywianiu. Dla rozwoju narządów mowy ogromnie istotna jest umiejętność gryzienia pokarmów różnej konsystencji – mięsa, jarzyn, owoców. Z tych powodów w przedszkolu posiłki nie są miksowane. Tak więc, już od teraz można dziecku podawać codziennie do gryzienia marchewkę, rzodkiewkę itp.

 

UBIERANIIE DZIECKA DO PRZEDSZKOLA

 

  • Spodnie, spódniczki na  gumkę, ani za ciasną, ani za luźną
  • Ubieranie na „cebulkę”, które najlepiej zabezpieczy dziecko przed przegrzewaniem lub zziębnięciem
  • Piżamki wciągane lub zapinane na guziki, jeśli dziecko już radzi sobie
  • Nakrycie głowy, także w okresie letnim
  • Buty wyjściowe, bezpieczne, nie śliskie, łatwe do zakładania, zapinane na rzepy lub sznurowane, jeśli dziecko radzi sobie
  • Kapcie na gumowej podeszwie, łatwe do założenia,
  • Biżuteria pozostaje w domu

 

ADAPTACJĘ DZIECKA W PRZEDSZKOLU UŁATWIA:

 

  • Racjonalne podjęcie decyzji przez rodziców
  • Pozytywne myślenie o placówce, zaufanie do personelu
  • Pozytywne doświadczenie przebywania dziecka bez rodziców, z innymi dorosłymi
  • Umożliwianie kontaktów z innymi dziećmi
  • Usamodzielnienie dziecka
  • Odpowiednie ubranie dziecka
  • Jasne ustalenia zasad zachowania i konsekwencja w ich przestrzeganiu
  • Akceptacja i wspieranie dziecka w trudnych chwilach
  • Okazywanie spokoju i poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania
  • Czas na bycie z dzieckiem po odebraniu z przedszkola
  • Ujednolicenie rytmu życia, stawianych oczekiwań i wymagań
    w przedszkolu i w domu
  • W miarę możliwości wcześniejsze odbieranie dziecka z przedszkola (okres adaptacyjny)

 

ADAPTACJĘ DZIECKA W PRZEDSZKOLU UTRUDNIA:

 

  • Niepewność rodziców. Wyrzuty sumienia, niepokój, lęk, poczucie zagrożenia w związku posłaniem dziecka do przedszkola
  • Brak zaufania do placówki, podejrzliwość wobec personelu
  • Straszenie przedszkolem i paniami
  • Traktowanie dziecka przedmiotowo
  • Nieznajomość przez dziecko placówki „rzucenie dziecka na głęboką wodę”
  • Brak jasnych reguł postępowania i konsekwencji w ich przestrzeganiu
  • Brak doświadczeń społecznych dziecka w kontaktach z dorosłymi
    i rówieśnikami
  • Nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych
    z samoobsługą
  • Złe przyzwyczajenia dziecka, np. zasypianie rodzica z dzieckiem
    w jednym łóżku
  • Pośpiech, zdenerwowanie, spóźnianie, brak czasu na rozmowę
    z dzieckiem po przedszkolu
  • Brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka, obrażanie się na dziecko