Angielski metodą deDOMO

wybrane gry językowe do zabawy w domu

 

Po lekturze książki „Angielski dla Rodziców. Metoda Dodomo.”  chciałabym zaproponować Państwu kilka gier językowych, w które możecie Państwo pobawić się z Waszymi pociechami w domu. Podzieliłam je według grup wiekowych, choć jestem przekonana, że po uproszczeniu lub przy utrudnieniu wersji podstawowej prawie każda proponowana gra będzie doskonale bawić i uczyć.

Autor publikacji, ceniony metodyk nauczania języka angielskiego dr Grzegorz Śpiewak, zachęca rodziców do „przyznawania dzieciom punktów” za dobrze wykonane zadanie. Według mnie dla dzieci z Junior Academy taka dodatkowa motywacja może okazać
się zbędna, ponieważ nasze przedszkolaki kochają uczyć się języka angielskiegoJ Można jednak spróbować! Zaczynamy zabawę? Yes, please!

Zacznę od zerówki

Dancing Dragons

BINGO


„Aby ćwiczyć z dzieckiem słownictwo związane z jedzeniem, wykorzystaj szablon bingo. Zaproście do zabawy innych domowników. Stwórzcie listę słów, które chcecie ćwiczyć równą liczbie prostokątów na szablonie. Przygotujcie po jednym szablonie dla każdego gracza, rysując obrazki przedstawiające produkty z listy w oddzielnych prostokątach
w losowej kolejności. Następnie przystąpcie do gry. Wymieniaj słowa z listy (w język angielskim) w losowej kolejności- gracze powinni wyszukiwać i zakreślać odpowiednie obrazki. Gry wygrywa osoba, która pierwsza zakreśli pełną poziomą lub pionową linię prostokątów szablonu (osoba daje o tym znać, mówiąc „bingo”). Poproś, wtedy, by ta osoba wymieniła po angielsku wszystkie słowa znajdujące się w zakreślonej linii.”

DZIEŃ W PRZEDSZKOLU

„Wspólnie z dzieckiem stwórzcie obrazkową listę czynności i zabaw, które dziecko wykonuje w przedszkolu. Możecie wykorzystać w tym celu dużą kartkę, która potem zawiśnie
na ścianie jako plakat i będzie pomocna przy utrwalaniu słownictwa. Poproś malucha,
by narysowało różne przedszkolne czynności np.: jedzenie obiadu, taniec, zabawę na placu zabaw, słuchanie muzyki, oglądanie filmu i nazwijcie wszystkie czynności po angielsku.

Następnie możesz poprosić dziecko, by wybrało kilka z narysowanych czynności, wyobraziło sobie, że z nich składał się jego dzień w przedszkolu i opowiedziało ci o nim po angielsku.”

ŚNIADANIE

„Poproś, by dziecko narysowało swoje wymarzone śniadanie. Następnie poproś,
by wymieniło po angielsku wszystkie produkty, z których się ono składa i pokazało je. Możesz wykorzystać tę okazję do nauczenia dziecka kilku nowych słów.

Możesz rozwijać grę, prosząc dziecko o narysowanie najgorszego zestawu śniadaniowego, jaki sobie wyobraża J.”

 

Starszaki

Happy Hippos

WE CAN…

„Wykorzystaj moment, gdy dziecko zaproponuje ci wspólną zabawę. Poroś,  by wymieniło
w co chce się bawić. Najlepiej robić to w otoczeniu zabawek, na które dziecko może wskazywać. Poproś, by używało wyrażenia We can… (We can draw a picture. We can play with the farm. We can read.)”

RYSOWANIE NA ZAWOŁANIE

„Wydawaj dziecku polecenia narysowania prostych przedmiotów, które nazwy są mu znane w języku angielskim wraz z ich kolorami np.: Draw a yellow sun. Następnie zaskocz dziecko prosząc o narysowanie czegoś w nienaturalnym dla siebie kolorze. Kolejno następuje zmiana ról.”

ZDJĘCIA

„Zrób kilka zdjęć przedmiotom, a najlepiej ich fragmentom. Poproś dziecko, aby zgadło
co przedstawiają zdjęcia. Używaj schematu:

Can you guess what is it/ are they?

-Is it…?/Are they…?

-Yes, it is./ No, it isn’t./ Yes, they are. /No, they aren’t.”

Maluszki

Busy Bees

KINO

„Przed przystąpieniem do oglądania filmu w domowym zaciszu, pobawcie się w „kino”. Ustawcie kilka krzeseł, tak by można było wybrać miejsce i przygotujcie przekąski. Następnie poproś dziecko, by wybrało coś do jedzenia oraz miejsca, tak jakby było w kinie.

Przykłady:

Popcorn, please.

Sandwich, please.

Let’s watch Finding Nemo.”

POPISZ SIĘ

“Gra ta ma na celu utrwalenie już znanego słownictwa i zwiększenie motywacji do dalszej zabawy z językiem angielskim. Poproś, by dziecko znalazło bądź narysowało kilka rzeczy, które już zna po angielsku. Następnie poproś, by dziecko nazwało każdą rzecz, a następnie opisało ją jednym dodatkowym słowem, podając jakąś jego cechę, np.: It’s a car. It’s blue. It’s a cloud. It’s small.”

I SPY SOMETHING…

„Gra polega na wypatrywaniu obiektów według wcześniej ustalonego kryterium
i odgadywaniu ich przez drugą osobę np.:

I spy something blue.

– Is it a balloon?

-Yes, it is.”

Drodzy Rodzice!

Wszystkie powyższe przykłady zabaw pochodzą z książek deDOMO Angielski dla Rodziców. Jeśli choć trochę znacie język angielski, przyłączcie się do zabawy. Nie trzeba być nauczycielem anglistą! Ta metoda jest dla wszystkich rodziców. Pamiętajmy tylko, żeby nie wprawiać w zakłopotanie naszych pociech domowymi „występami” w języku angielskim dla większej publiczności ( np. imieniny J). No chyba, że same o to proszą J.  Nie warto też zbyt często „odpytywać” dzieci ze znajomości słówek. Chodzi przecież o FUN 🙂 !

Jeśli jeszcze nie macie swojego kompletu DeDOMO, można go nabyć u p. Kamili
w sekretariacie w dobrych, rabatowych cenach. Mamy też wielkie szczęście i przyjemność gościć autora deDOMO – dr Grzegorz Śpiewaka już 23 października o 17.30 w naszym przedszkolu! Obowiązują zapisy. Liczba miejsc ograniczona.

 

Pozdrawiam serdecznie. Have fun!

Marta Kuszczak

Aleksandra Szarek